czwartek, 21 stycznia 2010

Wstępna analiza finansowa przedsięwzięcia

Witamy!

Na początek może trochę wyjaśnień ;)
Poprzednie dwa spotkania czyli 7 i 14 stycznia poświęciliśmy naszej wyspie ;)

Natomiast na dzisiejszych zajęciach zajęliśmy się już analizą finansową przedsiębiorstwa.

No i czym by były NiBowe zajęcia bez pytań, na które musimy znaleźć odpowiedź?

A o to i one:
- Ile gotówki będę potrzebował, aby rozpocząć działalność mojej firmy?
- Czy założenie tej firmy będzie dobrą inwestycją?
- Ile zarobię na tym przedsięwzięciu i czy w ogóle zarobię?
- Jak moja firma „stoi” w porównaniu do innych firm?
- Czy stać mnie na zakup tej maszyny, zatrudnienie tej osoby, zaciągnięcie kredytu, wejście na nowy rynek?
- W jakim momencie zadłużę się za bardzo?

Do powyższych pytań otrzymaliśmy wskazówki w postaci „kroków”

Krok pierwszy: Zaplanuj poziom sprzedaży

Wiemy już, że: Wartość sprzedaży naszych produktów równa się ilości sprzedanych sztuk produktu razy jego cenę.

Cena hm…. No właśnie… Za jaką cenę będziemy sprzedawać nasz produkt?



Przy dokonaniu decyzji pomogły nam RODZAJE STRATEGII CENOWYCH:
1. Strategia zbierania śmietanki – (już sama nazwa strategii spodobała się niektórym NiBowcom ;D). Krótko pisząc polega na zawyżaniu cen produktów w pewnym okresie. Stosuje się ją wtedy, kiedy produkt jest „rozchwytywany”
2. Strategia cen prestiżowych – używana jest, gdy produkty uważane są za luksusowe i wysokiej jakości. Już sama wysoka cena sama w sobie motywuje do zakupu produktu.
3. Strategia penetracji – jest to strategia cen niskich przeznaczona do infiltracji rynków i osiągania na nich dużego udziału firmy. Sprawdza się tylko wtedy, kiedy dany produkt jest wystarczająco wysoki, aby niższa cena wywołała duży wzrost jego sprzedaży.
4. Strategia ekspansywnego kształtowania cen – niski poziom tych cen pozwala na ustawienie masowego rynku, bywa też tak, że traci na tym konkurencja. Ta strategia dotyczy produktów o bardzo wysokiej elastyczności cenowej popytu.
5. Strategia prewencyjnego kształtowania cen – w tej strategii stosuje się niskie ceny. Po to aby zapobiec wchodzeniu na rynek potencjalnych konkurentów lub by ich zniechęcić.
6. Strategia cen eliminujących konkurentów. – ceny produktów są na aż takim niskim poziomie, aby zniszczyć konkurencję. Najczęściej są to ceny poniżej poziomu, który firmy mogą uzasadnić kosztami produkcji.

No i którą by tu wybrać…

PESYMISTYCZNY CZY OPTYMISTYCZNY?

Naszym następnym zadaniem na zajęciach było napisanie dwóch scenariuszy sprzedaży. Na koniec napisaliśmy scenariusz realistyczny, czyli ten który jest „po środku” tych dwóch wcześniejszych.





CZYM JEST RACHUNEK WYNIKÓW??

Jest to zestawienie przychodów działalności gospodarczej i kosztów prowadzenia jej. Stanowi on podstawę do wyniku finansowego przedsiębiorstwa w danym okresie.
Rachunek wyników wykazuje:
- koszty
- przychody
- zyski i straty za okres sprawozdawczy

PRZYCHODY I KOSZTY

Do przychodów zaliczamy:
- przychody z działalności podstawowej
- przychody innej działalności

Do kosztów zaliczamy:
1. Koszty początkowe (zestawienie)
2. Rachunek wyników czyli min.:
- koszty zakupu towarów, materiałów lub surowców
- koszty wynagrodzeń wynikające z zatrudnienia pracowników
- narzuty na wynagrodzenia
- koszty amortyzacji
- koszty energii elektrycznej, gazu, wody
- czynsz za lokal wynikający z zawartej umowy
- koszt usług obcych
- podatki lokalne
- odsetki od kredytów bankowych
- ubezpieczenia majątkowe
- koszty telekomunikacji
- koszty reklamy
- inne



WYNIK FINANSOWY – jest to różnica p[omiędzy kosztami uzyskania przychodów a przychodami ze sprzedaży

PUNKT KRYTYCZNY – wyznacza poziom sprzedaży, którego osiągnięcie gwarantuje równowagę pomiędzy wpływami ze sprzedaży a wszystkimi kosztami działalności



Jest to punkt odpowiadający sytuacji, w której firma nie zarabia, ale i nie traci




BILANS – jest dokumentem, który zawiera zestawienie na określony dzień majątku przedsiębiorstwa










RÓWNOWAGA BILANSOWA – najważniejsza zasada tego sprawozdania. Lewa strona bilansu (aktywa) musi odpowiadać prawej stronie (pasywa)

Tyle z dzisiejszych zajęć.
Pozdrawiamy i jesli je macie to udanych ferii.. ;D

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz